Koe Lapin erämaa suomenhevosen selässä – Neljän päivän ratsastusvaellus

Koe unohtumattomia hetkiä pohjoisen erämaassa suomenhevosen selässä! Tämän vaelluksen aikana näemme erilaisia maastoja ja maisemia ja ratsastamme pitkin poronhoitajien vanhoja polkuja Pöyrisjärven erämaa-alueella. Yövymme sähköttömissä tuvissa ilman sähköä ja juoksevaa vettä. Iltaisin pystytämme yhdessä hevosille aitauksen ja tarvittaessa myös teltat itsellemme. Vaelluksen aikana jokainen pitää huolta omasta hevosestaan, ateriat valmistamme yhdessä ja siivoamme tuvat aamuisin. Hevosemme ovat turvallisia ja tottuneet työskentelemään erilaisten ihmisten kanssa.

Kesto: 6 päivää / 5 yötä

Ryhmäkoko: 2–6 henkilöä

Aika 2020: 20.07.-25.07. / 27.07.-01.08. / 03.08.-08.08. / 10.08.-15.08.

Hinta: 1 600 €/henkilö

Ohjelma:

Päivä 1: Oppaamme on sinua vastassa Kittilän lentokentällä ja kuljettaa sinut Polar Lights Toursin hevos- ja koiratilalle lähellä Leviä. Pääset tutustumaan oppaaseen, muihin osallistujiin sekä ratsastusvaelluksemme ohjelmaan. Nautimme illallisen ja yövymme 2-hengen Aurora erämökeissä, jotka sijaitsevat noin 1,5 km päässä tilalta.

Päivä 2: Aamiaisen jälkeen pakkaamme omat laukkumme ja suuntaamme autolla kohti Näkkälän kylää Enontekiöllä. Saavuttuamme Näkkälään harjaamme ja satuloimme hevoset yhdessä, tutustumme hevosiimme sekä toimintatapoihin; esimerkiksi kuinka taluttaa hevosta ja kuinka lähteä ravaamaan tai laukkaamaan. Ensimmäisenä ratsastuspäivänä reittimme kulkee hiekkateitä pitkin kumpujen ja kukkuloiden yli tunturimetsässä. Puolessa välissä matkaa valmistamme lounaan avotulella ja rentoudumme hetken ennen matkan jatkumista. Ratsastamme tänään noin 18 km. Illalla saavumme eräkämpälle, jossa vietämme yön. Syömme yhdessä illallisen ja yövymme puhtaan luonnon ympäröiminä.

Päivä 3: Aamurutiinien jälkeen jatkamme matkaa. Saavumme Pöyrisjärven puuttomalle tundralle ja reittimme kulkee pitkin hiekkateitä yli kumpujen ja kukkuloiden. Matkan varrella valmistamme lounaan avotulella ja jatkamme vaellusta erämaa-alueella, joka on myös poronhoitajien kesäpaikka. Tänään ratsastamme noin 25 km. Nautimme illallisen ja yövymme sähköttömässä tuvassa ilman juoksevaa vettä ja ilman matkapuhelinverkkoa.

Päivä 4: Tämän päivän tavoite on tutustua Pöyrisjärven erämaa-alueeseen. Voimme nautiskella vauhdikkaasta laukasta pehmeällä hiekalla, ihailla kauniista maisemia ja oppia alueen historiasta sekä nykyajan lappilaisesta elämästä. Täydellinen paikka keskittyä nauttimaan hetkestä ja luonnon rauhasta, sillä alueella ei ole matkapuhelinverkkoa. Ratsastusta tänään noin 25 km. Nautimme illallisen ja yövymme samassa tuvassa kuin eilen.

Päivä 5: Syömme yhdessä aamiaisen, pakkaamme, satuloimme hevoset ja jatkamme ratsastusta takaisin Näkkälän kylään, jonne matkaa kertyy noin 25 km. Matkan varrella valmistamme lounaan avotulella. Myöhään iltapäivällä kuljetus Näkkäsätä takaisin Polar Lights Toursin tukikohtaan lähellä Leviä. Rentoudumme saunassa sekä nautimme herkullisesta illallisesta. Yöpyminen 2-hengen Aurora erämökeissä.

Päivä 6: Syömme vielä aamiaisen yhdessä ennen kotiinlähtöä. Oppaamme vie sinut lentokentälle

Ohjelmaan kuuluu

Kuljetukset Kittilän lentokentältä/lentokentälle, kaksi yötä Aurora erämökeissä, kolme yötä erämaakämpissä ilman mukavuuksia, täysihoito (ensimmäisen päivän päivällisestä kuudennen päivän aamiaiseen) Lapin herkkuineen (esim. poron käristystä, lohta, metsäsieniä ja marjoja ym.), hevonen varusteineen, varusteet ratsastajalle: satulalaukku ja kypärä, ammattitaitoinen erä- ja luonto-opas, varusteiden huoltokuljetus vaelluksen aikana.

Vaatimukset

Suositeltavia varusteita ratsastusvaellukselle:

• alusvaatteet kuudelle päivälle
  • vaelluskengät/ratsastuskengät, mielellään vedenpitävät
  • sisäkengät, telttailukengät
  • ratsastukseen sopivat vaatteet (kahdet housut, chapsit, vedenpitävä ratsastustakki)
  • vähintään kaksi paria ratsastuskäsineitä
  • ulkoiluvaatteet (mielellään tuulen- ja vedenpitävät)
  • lämmin fleece- ja/tai villapaita
  • ylimääräinen vaatekerta
  • ulkoilukerrasto
  • uimapuku, pyyhkeet
  • makuupussi
  • henkilökohtaiset hygieniavälineet, lääkkeet
  • hyvät aurinkolasit ja aurinkorasvaa
  • hyönteiskarkotetta ja sääskihattu
  • kamera, otsalamppu

Huomioitavaa

Makuupussi on vuokrattavissa 25€/hlö hintaan. Varaa retkivarauksen yhteydessä.

Sijaitsemme  kymmenen minuutin ajomatkan päässä Levi-keskuksesta.

Retki soveltuu vain kokeneille ratsastajille.

Aikataulu

Päivä 1 - Saapuminen

Päivä 1 Oppaamme on sinua vastassa Kittilän lentokentällä ja kuljettaa sinut Polar Lights Toursin hevos- ja koiratilalle lähellä Leviä. Pääset tutustumaan oppaaseen, muihin osallistujiin sekä ratsastusvaelluksemme ohjelmaan. Nautimme illallisen ja yövymme 2-hengen Aurora erämökeissä, jotka sijaitsevat noin 1,5 km päässä tilalta.

Päivä 2 - Matkaan!

Päivä 2 Aamiaisen jälkeen pakkaamme omat laukkumme ja suuntaamme autolla kohti Näkkälän kylää Enontekiöllä. Saavuttuamme Näkkälään harjaamme ja satuloimme hevoset yhdessä, tutustumme hevosiimme sekä toimintatapoihin; esimerkiksi kuinka taluttaa hevosta ja kuinka lähteä ravaamaan tai laukkaamaan. Ensimmäisenä ratsastuspäivänä reittimme kulkee hiekkateitä pitkin kumpujen ja kukkuloiden yli tunturimetsässä. Puolessa välissä matkaa valmistamme lounaan avotulella ja rentoudumme hetken ennen matkan jatkumista. Ratsastamme tänään noin 18 km. Illalla saavumme eräkämpälle, jossa vietämme yön. Syömme yhdessä illallisen ja yövymme puhtaan luonnon ympäröiminä

Päivä 3 - Saapuminen Pöyrisjärvelle

Päivä 3 Aamurutiinien jälkeen jatkamme matkaa. Saavumme Pöyrisjärven puuttomalle tundralle ja reittimme kulkee pitkin hiekkateitä yli kumpujen ja kukkuloiden. Matkan varrella valmistamme lounaan avotulella ja jatkamme vaellusta erämaa-alueella, joka on myös poronhoitajien kesäpaikka. Tänään ratsastamme noin 25 km. Nautimme illallisen ja yövymme sähköttömässä tuvassa ilman juoksevaa vettä ja ilman matkapuhelinverkkoa.

Päivä 4 - Tutkimusmatka Pöyrisjärven ympäristöön

Päivä 4 Tämän päivän tavoite on tutustua Pöyrisjärven erämaa-alueeseen. Voimme nautiskella vauhdikkaasta laukasta pehmeällä hiekalla, ihailla kauniista maisemia ja oppia alueen historiasta sekä nykyajan lappilaisesta elämästä. Täydellinen paikka keskittyä nauttimaan hetkestä ja luonnon rauhasta, sillä alueella ei ole matkapuhelinverkkoa. Ratsastusta tänään noin 25 km. Nautimme illallisen ja yövymme samassa tuvassa kuin eilen.

Päivä 5 - Paluu Polar Lights Toursin hevos- ja koiratilalle

Päivä 5 Syömme yhdessä aamiaisen, pakkaamme, satuloimme hevoset ja jatkamme ratsastusta takaisin Näkkälän kylään, jonne matkaa kertyy noin 25 km. Matkan varrella valmistamme lounaan avotulella. Myöhään iltapäivällä kuljetus Näkkäsätä takaisin Polar Lights Toursin tukikohtaan lähellä Leviä. Rentoudumme saunassa sekä nautimme herkullisesta illallisesta. Yöpyminen 2-hengen Aurora erämökeissä.

Päivä 6 - Lähtöpäivä

Päivä 6 Syömme vielä aamiaisen yhdessä ennen kotiinlähtöä. Oppaamme vie sinut lentokentälle.